Påloggade just nu: 7

Nytt inlägg           [Jag vill anmäla ett inlägg]

Sök: 

Sida: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Old racer | Dragrace Fan | Inlägg #153138| 2016-08-21  04:47

90.236.94.247  

PM kör en FIA Europa Mästerskaps-serie, TD kör bara en Svensk lokal serie.
Två helt skilda serier.

td | mats eriksson | Inlägg #153137| 2016-08-20  21:22

84.217.226.15  

jamen om alla kör 100 meter då har fler råd,nä lägg av då kan man börja med bracket och en rostig opel,,inte fan är det spännande att se pdra eller ihra när de åker på bakhjul o släpper av,3,9 sec va spännande

TD | Old racer | Inlägg #153136| 2016-08-20  20:45

155.4.65.23  

Jag föredrar att se 201m racing, tajtare race och mer spännande. Dom sista 200m är "bara" en transport sträcka.

Släng ihop TD & PM och kör enbart 201 som man kör i PDRA te.x

Nas | Dragrace Fan | Inlägg #153135| 2016-08-20  18:31

90.236.94.247  

TD kör på Tierp om någon arrangör, som ex. Rod''Custom arrangerar en tävling, där TD ingår.
Andra banor: Gardemoen, Sundsvall, Malmö, Piteå.......

Hasse | Dragrace Fan | Inlägg #153134| 2016-08-20  17:29

90.236.94.247  

X 2

402,33 | Nas | Inlägg #153133| 2016-08-20  16:18

81.233.69.163  

Vilka andra banor tänker du dig td skulle köra på om dom
inte ska vara på tierp ?

lindberg&lindberg | pe janson | Inlägg #153132| 2016-08-20  16:06

94.186.33.85  

lindberg kval 2 hocken,lindberg kval 2 brainerd kul!!!

TD | Hasse | Inlägg #153131| 2016-08-20  14:03

78.73.10.232  

Att se bilar bara köra 200m är tråkigt tycker jag.
Vore det inte för andra klasser så skulle jag inte åka och betala för det.

201 | 402,33 | Inlägg #153130| 2016-08-20  12:50

79.102.67.193  

TD behövs som klass ,att dom kör halva sträckan verkar lämpligt "kostnadsmässigt",men på Tierps EM deltävlingar blir det bara ???
Lämpligare vore att dom som kan klassa i PM gör så (som förr) och resten sitter på läktaren eller kör andra klasser,förstår ej varför publiken ska se likadana bilar på 2 olika sträckor?
Nu när man dessutom har 3 tillfällen att köra på Tierp så blir andra banor som behöver en klass som TD lidande.

Tack för ordet

Glänn/SBF | Micke | Inlägg #153129| 2016-08-20  10:29

82.183.49.228  

Du har så rätt så :-).
Finns alternativ som är helt lagliga utanför SBF men vet inte om de fungerar i Norge.

Reklam: 

trött | jocke | Inlägg #153128| 2016-08-19  23:50

213.66.134.168  

som det ser ut nu i är väl reglerna sådana

Jocke (Fortare än 6.0) | Glänn | Inlägg #153127| 2016-08-19  21:31

90.232.90.134  

Jocke, du har fel, det är bara under SBF flagg TD inte kan köra fortare. Väljer man annan leverantör av försäkringen, kan man köra fortare!

td | mats eriksson | Inlägg #153126| 2016-08-19  18:26

84.217.226.15  

jaha se där tack Jocke då förstår jag trevlig helg alla,,

EM | Anders Olsson | Inlägg #153125| 2016-08-19  11:21

46.194.53.161  

Nu i helgen kör Rikard Gustavsson Top Fuel Bike och Kenneth Holmberg Pro Stock Bike EM på hoj i Hockenheim. Ni kan följa detta på:http://www.eurodragstereventcoverage.com/live/2016nitrolympx/default.asp

rätt e fel | jocke | Inlägg #153124| 2016-08-19  09:50

213.66.134.168  

T/D får inte åka ,, då det ej finns ET regler ska det stå

T/D | jocke | Inlägg #153123| 2016-08-19  09:48

213.66.134.168  

T/D kan inte åka 402 meter då det finns ET regler för bilar som går fortare än 6,00 , bara fia klasser får gå snabbare än 6,00, liten parantes angående Gardemoen, procomp är inte välkomna pga att vi inte kör 402 meter och så har dom sagt i flera år, undra om vi också är en säkerhets rist?

Lunda på söndag | Glenn Ocklund | Inlägg #153122| 2016-08-19  08:14

90.236.60.169  

Startlistan bygger på bra
http://landracing.se/event/streetrace-sm-2016/

td | mats eriksson | Inlägg #153121| 2016-08-18  18:30

84.217.226.15  

varför kan inte TD köra fullt ut som PM ? tycker det är lite bärst trots allt,vi är ju inte i usa tack o lov ,,,

Mats/Älvsjö | PerErik Lindgren | Inlägg #153120| 2016-08-18  17:23

90.225.101.196  

Tack för den sanningen, hoppas några anammar den! ;)

Greppdebatten! | Mats / Älvsjö | Inlägg #153119| 2016-08-18  14:07

37.250.38.96  



Nu när jag läst inläggen ang. Gardemoens beslut att bara tillåta 402meters race vid första tävlingstillfället så låter det helt ok i mina öron.

Som jag ser det så är TD m.fl. välkomna i framtiden, så vari ligger problemet?


Att folk inte vill skriva sina namn på detta forum förstår jag då fokus ofta glider in på personen istället för det debatterade ämnet.

Reklam: 

Hoffman | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153118| 2016-08-18  09:38

90.224.250.184  

Ja Du Hoffman, Hur svårt kan det vara? Jag har försökt att hålla mina inlägg på en saklig nivå och hålla mig till sakfrågan, en hyffsat bra och saklig diskussion kom igång kring detta, och flera intressanta frågeställningar kom upp ifrån olika personer.
Men sen, tyvärr spårar det ur när andra t.ex Du skall förklara att det inte handlar om det som skrivs och diskuteras utan något helt annat?

Ditt inlägg är ett lysande exempel på just detta. Hade Du möjligen två rader angående sakfrågan?

Alla kanske inte delar din uppfattning att detta är en helt ointressant och oviktig fråga? Du skrev ju tidigare att citat: ”vi alla skall sträva efter en trevlig stämning här på planket och låt oss istället diskutera racing”
Hmmm. Gällde det bara oss andra och inte dej?

Hoffman, jag vet att Du gillar att provocera och det är no hard feelings från min sida, men jag tycker att det spårat ut ganska rejält just nu. Men heder åt dig för att Du alltid står för det Du skriver och skriver under med ditt rätta namn till skillnad från många andra.

Mvh

sbf | jonas | Inlägg #153117| 2016-08-17  22:15

85.224.139.162  

å där dök det upp 5 protokoll på ett bräde nu väntar man bara på att utskotts sidan ska upprdateras med lite nyheter från 2016 oxå*S*

TV-inslag/ Draqueens | Hoffman | Inlägg #153116| 2016-08-17  11:58

82.182.37.65  

SEn när vi ändå är igång vill jag verkligen ge en eloge till det bästa reportaget om dragracing som gjorts på många år. Det är kul när duktigt folk med riktig utbildning och erfarenhet gör en film om den sport vi alla älskar.
Vi har de sista åren sett många tafatta försök på TV-serier där folk som kanske är lite för mycket involverade i bilsport försöker göra TV. Det är inte alltid en så bra kombo. Jag vet inte ifall Bröderna Grever fortfarande har sina kurser kvar för blivande producenter- men det vore nog väl investerade pengar för de som vill göra film som de sen vill sälja/sända då det så mycket bättre reportage.
Denna film var kanon och förklarade på ett bra sätt så vanligt folk tyckte det var intressant- Inte för djupdykande ( för de behöver ändå inte veta allt ifrån början) bara lite lagom- En fröjd för ögat och kul att se proffs jobba
Mer sånt!!

Wiktor | Hoffman | Inlägg #153115| 2016-08-17  11:50

82.182.37.65  

Heeeyyyy!! Man ! Chill out!!
Det känns som en massa dåliga vibbar och något annat som ligger till grund för denna frenezi i en helt ointressant och oviktig fråga. Häxjakt??

JAG.... gjorde ett kul inlägg med en liten gliring till JVA med glimten i ögat- På rikssvenska en "tråkning"
JVA och jag har aldrig tyckt särskilt mycket om varandra och vi kommer aldrig gifta oss- men vi respekterar varandra som racers och kan föra oss något så när då vi ses- en morsning kan man i vart fall bjuda på. Vi delar alla samma hobby och det blir roligare ifall vi kan hålla en god stämmning vid liv och respektera att andra har annan åsikt i sakfrågor.Jag personligen skiter högaktningsfullt i om det är mer lr mindre farligt att köra på en viss bana lr inte. Jag kör precis lika gärna på E4:an som Tierp.
Det lilla jag har haft med Dig att göra tycker jag Du är en hyvens och duktig kille- ungefär lika väl känner jag Stig O och har en snarlik upfattning om han.
Jag vet inte om den hetskhet Dina inlägg utstrålar grundar sig i den "maktkamp" som var inom Competitionföreningen för några år sen- å jag brydde mig så pass lite om den att jag inte ens tog reda på vad Ni bråkade om....
Gång på gång undrar racers varför inte dragracing får lika mycket utrymme i press/media och hörsammas av myndigheter...

Det är just pga såna här stormar i vattenglas och snarstuckenhet som splittrar vad som annars hade kunnat bli en stark organisation ifall vi alla kunde hålla ihop och dra åt samma håll. Vi är alla individualister och tyvärr fortsätter folk att kasta skit på varandra pga av avundsjuk och någon konstig vilja att framstå som den store profeten.
Ett helt hyde av små primadonnor som alla vill framstå som den stora ledstjärnan och kvider så fort någon verkat trampat på deras ömma tå. Skärp Er , ta i hand, samverka, bygg broar och ...OM... det en dag var möjligt skulle man kunna bli en påtryckningsgrupp i samhället....Om vi nu vill det...

Det vore ju bra ifall vi vill ha en DR-bana i varje kommun.Eller är det verkligen det??
Vi ser nu hur Tierps storhet slår emot småbanorna.
Lex- Sundsvall

NJut av det fina vädret och ta en glass!!

Tobbe | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153114| 2016-08-17  11:13

90.224.250.184  

Så kan det vara, det rådet fick ju Gardermoen.

Men en bana kan aldrig bli sämre av att man kör 1/8 del än var den var innan man börjar köra, d.v.s. att efter att t.ex TD kört kan ju inte banan bli sämre från 201 meter och ut än vad den var innan.

Glöm int gummit.. | Tobbe | Inlägg #153113| 2016-08-17  10:14

176.93.99.206  

På en bana med gammal beläggning går det säkert att köra både 1/8 och 1/4,men på en bana med ny beläggning är det väl lite andra förutsättningar..?

Om greppet försämras efter 201 meter så kan man väl med vanligt bondförnuft anta att motorstarka bilar kan få problem,tex turbobilarna, som brukar komma igång ordentligt mot slutet,eller TopFuel,TAFC, TD mm.



80.216.194.194 | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153112| 2016-08-17  09:04

90.224.250.184  

Hej anonyma språkröret,

Sakfrågan
Gardermoens beslut är ett avslutat kapitel, de har gett sin förklaring till sitt beslut och jag ifrågasatte om det var ett korrekt beslut, DÄRFÖR att JAG aldrig tidigare hört att det skulle vara ett problem att köra 1/8 och1/4 på samma bana.
Då kommer detta inlägg ifrån Stigo, Det är detta som nu är sakfrågan,

"Att köra 1/8 med kraftfulla bilar typ TD på 1/4 miles banor skapar två olika banhalvor och är en säkerhetsrisk för efterföljande bilar. Förstår man inte problematiken är man troligtvis otroligt korkad samt att man bryr sig väldigt lite om säkerheten för sina medtävlande."

Det är ett klart och tydligt besked från en rutinerad racer, men frågan är, finns det befogad kritik eller bäring i detta påstående?

Ganska märkligt blir det när DU, inte Stig sedan kliver in och förklarar att Stig egentligen menar något helt annat och DU länkar till en gammal artikel som talar om problemen i Prostock USA, här nämns dåligt preppade banor, vatten som tränger upp, förslag om att sätta ”wickerbill” på vingarna, problem vid 60 ft. Bilar som lättar o.s.v. Är det detta som vi diskuterar?

Sedan i efterföljande inlägg säger DU att Stig egentligen menar Gardermoen specifikt.? Alltså, helt seriöst, hur kan vi diskutera sakfrågan när någon annan som Du anonym person talar om vad vederbörande egentligen menar inte vad som skrivs? Om det nu inte är så att Stig har bett dig att framföra hans egentliga synpunkter som egentligen inte handlar om det som ursprungligen skrivits?

Om vi bortser ifrån påhoppen och bullshiten, så återstår sakfrågan, är det en säkerhetsrisk?
Mvh

L.Mäkinen | Dragrace Fan | Inlägg #153111| 2016-08-16  14:56

90.235.82.59  

Kontakta någon duktig banpreparerare för sådana frågor, för det var det NDRG gjorde.

Mer fundering än tyckande | L. Mäkinen | Inlägg #153110| 2016-08-16  13:03

194.71.173.200  

Får man inte samma fenomen när man skrapar en bana ren från gummi och börjar preppa "från början"?
Det har jag sett göras några gånger i forntiden. Då kördes förstår alla bilar lika långt, men processen kanske används ännu.

Banprepp | och proffstyckare | Inlägg #153109| 2016-08-16  11:05

80.216.194.194  

Det är alltid så att ”you race the track” och olika delar av banan ger olika förutsättningar. Men nu var det inte det som var det ursprungliga diskussionsämnet utan att Gardemoen fick rådet att inte bjuda in TD på sin första tävling efter att ha asfalterat om hela banan.

Och problemet var inte TD i sak utan att TD i så fall skulle vara den klass som tveklöst lade mest gummi på banan men då bara 1/8.
Hade det varit ändå större startfält i andra klasser som lagt gummi hela vägen hade troligtvis inte detta upplevts som en problemrisk.

Jag är övertygad om att Gardemoen välkomnar TD på tävlingar i framtiden när förutsättningar för banprepp är annorlunda.

Reklam: 

Proffstyckare | L. Mäkinen | Inlägg #153108| 2016-08-16  07:37

194.71.173.200  

Oftast håller jag mig från att skriva här, men är inte en ganska stor del av dragracingsporten att läsa banan och anpassa bil och körning efter rådande förhållanden? Finns det inte lika mycket grepp 200 meter ut kan man inte få ner lika mycket effekt där.
Om man ska förutsätta att man har fullständigt grepp hela vägen så får man byta däcken mot kugghjul och ha en kuggstång att köra på. Då är det lite bromsbänksracing över det hela.

Från Kjula | Lelle | Inlägg #153107| 2016-08-15  23:49

193.15.1.1  

Hej,
Nu ligger helgens tävling från Kjula klar på nitrozplay.se.
Även denna gång går det att ladda ner respektive dag, så ni kan spara och titta på racet hela vintern ;)

Gardemoen | Dragrace Fan | Inlägg #153106| 2016-08-15  22:32

90.235.82.59  

Håller med tidigare inlägg, skulle det stått.

Gardemoen | Dragrace Fan | Inlägg #153105| 2016-08-15  22:31

90.235.82.59  

Håller med ovanstående.
NDRG kontaktade flera banpreparerare, och fick rådet att inte köra motorstarka bilar 1/8, på den nya banan, och detta rådet följde man.
Vad skulle man gjort, struntat i alla råd från dom som kan detta?

Märkligt att sånt kan ifrågasättas, tycker jag.

Preparering | Gardemoen | Inlägg #153104| 2016-08-15  21:59

80.216.194.194  

Är fortfarande inte Stig O men fortsätter att lägga mig i.
Det kanske inte var helt diplomatiskt ordval i det ursprungliga inlägget med ”korkad” men om vi släpper det och går tillbaka på själva sakfrågan så handlade det om det samstämmiga råd som Gardemoen fått av olika sakkunniga.
Att på en virgin-track helt utan gummi från tidigare repor ha en klass som troligen blir den största ”tungviktarklassen” under helgen – och bara kör 1/8 lär ge problem för ¼.

Tierp har inte alls samma problembild med 350+ team varav massor med motorstarka PM, PS, TMFC, TMD och Comp som lägger gummi hela vägen samt TF som gör det 1000 ft. Där blir det troligen inget problem alls med att TD kör 1/8 men nu talade vi om Gardemoen, deras startfält/klasser och de förutsättningar som rådde där.

Gardemoen fick rådet att inte köra motorstarka 1/8 bilar i detta läge och lyssnade på det och Stig O försökte förklara varför.

Uffe 839 | Fundersam | Inlägg #153103| 2016-08-15  20:44

95.192.29.78  

Kan du inte föreslå det till alla Turbo-team i Pro Mod också? ;)

Hockenheim | Marcus | Inlägg #153102| 2016-08-15  20:32

155.4.65.23  

http://livestream.com/SantaPod/NitrOlympx2016?t=1470911425211

Tävlingen på Hockenheim kommer att sändas live på länken den 20:e och 21:e augusti!

http://livestream.com/SantaPod/NitrOlympx2016?t=1470911425211

Kanonmat | Fundersam | Inlägg #153101| 2016-08-15  20:07

95.192.29.78  

Har aldrig funderat över saken tidigare, men det är klart att det måste förändra förutsättningarna om de snabbare klasserna kör olika sträckor. Du skriver att det aldrig varit ett problem, det betyder ju inte att det inte kan bli det. Då TF bara kört 1000ft sedan -10 och i Tierp sedan -11 och första året inga TD alls tror jag det vore att förhasta sig och påstå att det inte kan bli ett problem för andra klasser. Då tänker jag främst på Pro Stock, Pro Mod och TMFC (TMD bör inte påverkas på samma sätt). Som nu när vi kan ha 16-bilars stege i TD som lägger bra med gummi 1/8 men inte resten av sträckan, för att inte tala om de sista 100 m efter TF, att det inte skulle förändra förutsättningarna, har jag faktiskt svårt att tro. Hur många andra rejäla "gummi-läggarklasser" har vi haft tidigare på 1/8 på samma banor där man kör snabba klasser på 1/4 ? Har vi verkligen 40 års erfarenheter så det bara är att såga den här funderingen (vem det nu var som först tog upp det i tråden) tycker det är bra att man funderar över nya förutsättningar och vad det kan betyda. Är långt ifrån övertygad att det inte kan komma bli ett problem i framtiden...men vad vet jag?!

Sträcka | 839 Uffe | Inlägg #153100| 2016-08-15  19:50

78.67.36.157  

Varför inte köra alla klasser 1000 Fot?Dom sista 100 metrarna ökar ju inte hastigheten nämnvärt ändå + att man får 100 meter extra bromssträcka på alla banor.

Hoffman | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153099| 2016-08-15  19:39

46.194.240.254  

Låt nu Stigo förklara sig utan förkläden……Det var väl inte JVA som satte ribban…

Stigo säger följande ” är en säkerhetsrisk för efterföljande bilar. Förstår man inte problematiken är man troligtvis otroligt korkad samt att man bryr sig väldigt lite om säkerheten för sina medtävlande.”

Det är väl inte konstigt om alla TD åkare eller arrangörer reagerar efter ett sådant påhopp!

Läs innantill…Behöver detta tolkas av dig eller mig eller någon annan? Är det inte bättre att Stig själv förklarar vad han menar.

Reklam: 

StigO | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153098| 2016-08-15  19:29

46.194.240.254  

En sak kan jag försäkra Dig om Stig är att jag tagit väldigt illa vid mig över att vi haft flera riktigt otäcka olyckor som så när tagit livet av flera av mina ”klasskamrater” och racers detta år…2016,

Jag kan inte se ett enda bärande skäl till att TD eller 1/8 mile racing överhuvudtaget skulle kunna lastas för detta….Jag tror inte heller att några andra TD åkare eller arrangörer är vare sig otroligt korkade eller bryr sig väldigt lite om säkerheten för sina medtävlande, tvärt om. Samtliga dessa olyckor som jag tänker på inträffade inom 201 meter…eller på banor där det inte körs 201 meter.

Om vi bortser ifrån att Du anser att alla TD förare samt arrangörer av TD är så korkade att vi inte förstår hur vi förstör banorna för er andra eller förstår att vi utgör en säkerhetsrisk så är det riktigt illa ställt. Kanske bör Du tänka igenom en gång till vad det är Du skriver…..Alla är fria att ha en åsikt, men just nu känns detta både osmakligt och osakligt.

Dessutom, fungerar det klockrent på t.ex Tierp, sattes det inte flera rekord där i flera andra klasser??? Trots TD?

Jag tror att de flesta uppskattar en bra bana att åka på….När jag åkte flera år i Din klass, Competition, uppskattade vi att tyngre klasser åkte innan oss så att vi fick bra fäste att åka på, ingen hade väl några problem ned det?

JVA - Korkad ?? | Hoffman | Inlägg #153097| 2016-08-15  17:34

82.182.37.65  

Utmana inte ödet genom att ställa en sådan fråga.....

Jag skulle kunna svara- men frågan var ju ställd till StigO och han är ju alltför artig att svara annat än något diplomatiskt....
Nu ska vi alla sträva efter en så trevlig stämning på planket som det går....så vi kan lägga locket på här....
Låt oss istället diskutera racing

banpreppning | bench racer | Inlägg #153096| 2016-08-15  17:31

94.186.33.85  

ja nog har jag sett att stig-o,och även andra klasser har börjat orma sej och vinglat lite uppe vid 200meter ca,vad det beror på vet inte jag,men nog sopas väl banan och klistras efter tex top fuel,då brukar ju pro stock komma ut,tf lägger väl kopplings damm på banan,men är det hela 300m?det måste vara omöjligt att få en bana perfekt så den passar alla klasser,att td skulle vara boven tror jag inte.

Sträcka | Kanonmat | Inlägg #153095| 2016-08-15  16:37

81.225.143.11  

Har aldrig varit ett problem och kommer inte att bli!
Sen kan man ju ha som livsuppgift att hata arr, klasser, och mäniskor men det måste finnas nått annat forum för det ändamålet.

1/8 eller 1/4 eller 1/32 eller 11/16? | HobbE | Inlägg #153094| 2016-08-15  15:35

165.225.68.49  

Det borde finnas "data" hos något/några team, före och efter införandet av TD på tex Tierp? Behöver bara bekräftas med ett ja eller nej om det har märkts någon skillnad på före och efter.

Annars kan man flytta starten till 1/8 målgång varannan gång så sliter man jämnt på banan :)

Banproblem | vid olika tävlingssträcka | Inlägg #153093| 2016-08-15  14:36

80.216.194.194  

http://www.motorsport.com/nhra/news/nhra-s-charlotte-misadventure-there-s-a-problem-in-pro-stock/

Nu är inte jag Stig O men det jag är övertygas om att han har i åtanke är problem som främst Pro Stock haft i NHRA då nitrobilarna bara kör 1000 ft och inte alls ger samma banförhållanden de sista 100 metrarna som de har fram dit.
Nu tar den länkade texten även upp vatten på banan och NHRA medger inte gärna att prepareringen har brister men det kanske ändå ger en tanke om vad olika tävlingssträcka kan medföra.
Speciellt om det är tävlingens "kungaklass" som inte kör 1/4 mile.

http://www.motorsport.com/nhra/news/nhra-s-charlotte-misadventure-there-s-a-problem-in-pro-stock/

1/8 vs 1/4 | Sune | Inlägg #153092| 2016-08-15  14:27

213.112.37.67  

Ok jag förstår tankegångarna.. Motorstarka bilar som lägger gummi halva banans längd,men det problemet har man alltid. Motorsvagare bilar typ alla sportsmanklasser t,e,x lägger inte heller mycket gummi på banan efter 201 meter trots att dom kör 402. Det blir alltid mera gummi på första halvan av banan ändå. Men problemet (om det nu är ett problem?) är inte så stort att det skulle vara en säkerhetsrisk.

StigO igen | johan Westberg | Inlägg #153091| 2016-08-15  13:36

213.65.196.51  

http://www.jvaracing.se johan@jvaracing.se

För övrigt skulle jag vilja att du förklarade problematiken för mej. För enligt dej är jag otroligt korkad, så förklara det gärna lättfattligt så även jag förstår

StigO | Johan Westberg | Inlägg #153090| 2016-08-15  13:33

213.65.196.51  

http://www.jvaracing.se johan@jvaracing.se

Menar du att all annan dragracing som inte är 1/4 mil är en säkerhetsrisk?
Så både junior dragster och Top Fuel är en säkerhetsrisk för dej och alla andra som kör 1/4 milen?

1/8 och 1/4 | Kalle | Inlägg #153089| 2016-08-15  13:04

62.101.46.180  

Det du säger StigO är att på alla banor som är 402m och där TD åker skapar dom en säkerhetsrisk för oss andra? Alltså har vi ett jätteproblem på Tierp då det körs både TD och TF. Lika problem har dom då i Finland, Tyskland och även på Santa Pod. Om det är ett sådant säkerhetsproblem så är det väl ett arrangörsproblem att rätta till. Dom får helt enkelt anordna tävlingar som bara har 201m, 300m eller 402m i fortsättningen eller har jag fattat detta totalt galet

Reklam: 

Gardermoen | Nils | Inlägg #153088| 2016-08-15  10:46

95.199.30.253  

Tack Erlend för att ni tagit till er berättigad kritik o att ni siktar på bättre tävlingar nästa gång, vi återkommer igen o kör hos er. Vädret kunde ni inte göra något åt men jag tror att iom att det va så dåligt väder så blev även dom aktiva trötta o irriterade o hitta massa fel som kanske förbisetts om det varit fint väder o mycket körningar. Personligen så skulle jag gärna betala extra på startavgiften o att ha betalda personer som åker runt o håller i tävlingarna, då får dessa personer rutin o det kommer funka så mycket bättre hela tiden, kanske något för EDRS att införa?

1/8 på 1/4 miles banor | StigO | Inlägg #153087| 2016-08-15  09:54

176.64.217.78  

Att köra 1/8 med kraftfulla bilar typ TD på 1/4 miles banor skapar två olika banhalvor och är en säkerhetsrisk för efterföljande bilar. Förstår man inte problematiken är man troligtvis otroligt korkad samt att man bryr sig väldigt lite om säkerheten för sina medtävlande.

Erlend, Gardermoen | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153086| 2016-08-15  07:45

90.224.250.184  

Jag är visserligen ingen banexpert, men efter att ha kört dragracing utan avbrott i 22 års tid har jag aldrig hört talas om något liknande. Vi har kört på alla tänkbara typer av banor gamla flygfält, avstängda gator m.m.

Standarden på banorna har höjts till helt fantastiska nivåer jämfört med när jag började. Jag har även besökt flera banor i andra länder t.ex USA. ( Tror att jag kört på Gardermoen de sista 15-20 åren i olika klasser )

INGEN har någonsin tidigare sagt att man inte kan köra 1/8 & 1/4 på samma bana. Det fungerar ju bra på t.ex Tierp. Därför är det svårt att förstå hur detta inte är möjligt i Norge.

Efter att ha besökt er i så många år så är det trist att konstatera att det är slutkört på Gardermoen, i vart fall för TD inte för att vi inte är välkomna utan för att ni nu har byggt en helt ny bana som inte klarar av 1/8 mile racing. Vill Norrmännen se de snabbaste bilarna i Europa får de ta sig till Sverige i framtiden, välkomna!

Rip Gardemoen | Sun | Inlägg #153085| 2016-08-14  22:09

88.88.114.62  

Helt enig med Sverre og Mats med deres kritikk ! Og som alltid Arrogant svar og "Vi er best på alt holdning" ifra NDRG`s ledelse! Start med å være YDMYK, dere er ikke på nivå til å arrangere så store Dragrace.. Bruk heller de pengene på å leie inn rutinerte arrangører fra vårt naboland.Som racer i Norge er jeg glad for att vi har så kort vei til Sverige!

Erlend | åe | Inlägg #153084| 2016-08-14  19:54

143.97.2.35  

Skulle det vara førstås.

Eland | åe | Inlägg #153083| 2016-08-14  19:51

143.97.2.35  

Den informationen har inte kommit fram tidigare.

Söderhamns Snabbaste | Zawiqqo Motored | Inlägg #153082| 2016-08-14  19:18

81.94.66.39  

http://www.smksoderhamn.com/

Inbjudan finns uppe nu för årets avslutning med Helsinge Dragracing Challange 3. Söderhamns Snabbaste. Klicka på huset till höger.

Gardermoen | Erlend Amundsen | Inlägg #153081| 2016-08-14  17:36

212.251.215.179  

erlend.amundsen2@getmail.no

Det var da voldsomt Mats.
Som de fleste vet har vi lagt ny asfalt på hele banen. Det gikk med nermere 8 000 tonn..
Når vi først gjør dette innhenter vi kompetanse fra de som kan noe, både i Europa og USA. Samtlige eksperter som klubben har hatt kontakt med har frarådet oss å kjøre 1/8 del som største bilklasse pga at vi da får ujevn traction på banen. Dette rådet har NDRG valgt å lytte til. At avgjørelsen går ut over enkelte klasser/team er selvfølgelig beklagelig, men vi står for det vi har avgjort. Å "pisse på noen" har aldri vært vår mening.

GAEDERMOEN | Mats "Millner" Wicktor | Inlägg #153080| 2016-08-14  15:13

90.224.250.184  

Och den stora frågan som alla TD åkare undrar över, varför var inte TD välkomna till the grand opening av "nya" Gaedermoen????????

Där kan vi snacka om att pissa på några!!

Gardermoen | Erlend Amundsen | Inlägg #153079| 2016-08-14  12:10

212.251.215.179  

http://? erlend.amundsen2@getmail.no

Takk for tilbakemeldingen Sverre. Det er jo nettopp slike konstruktive tilbakemeldinger som skal til for å drive sporten fremover...
At potensielle sponsorer leser oppgulpet ditt er ikke så farlig, det går jo ikke ut over deg/dere.
Etter Drag Challenge har vi i NDRG fått mange tilbakemeldinger. Berettiget kritikk tar vi til oss, og mye vil bli gjort annerledes neste gang.
Vi bomma på depotplassen, og det beklager vi. De sanitære forholdene blir nye neste år, vi som har lagt ned noen 10 000-talls dugnadstimer rakk det rett og slett ikke før helga.
Ser du beskylder oss for å være grådige. Det er så enkelt som at noen må betale for at vi skal få kjørt. Inntektene begrenser seg til påmeldingsavgifter, publikum og sponsorer. Fra det offentlige får vi mye hjelp, men det er kun til anlegg. Ikke ei krone å hente til drift. Med det været vi hadde i helga sier det seg selv at publikumsinntektene ble rimelig lave. De som faktisk finansierte gildet er sponsorer og firmaer/klubber som leier vår arena når det ikke kjøres dragrace.
Registrerer også at du pisser på alle entusiaster som har jobba som idioter i nesten ett år for å få til ett anlegg av internasjonal standard. Her snakker vi ikke bare om klubbens medlemmer, men også racere/team fra hele Sør-Norge. "Belønningen" fra deg er altså at vi skal kastes ut av den nordiske serien. At en soleklar majoritet av norske racere ser på EDRS som sin største mulighet for å få publisitet/sponsorer er jo ikke så farlig. Det viktige er tydeligvis deg og dere.
Vi gyver på igjen i September Sverre, og dere er selvfølgelig velkommende selv om vi er uenige på sak. En ting er jeg imidlertid enig med deg i. Etter å ha lest ditt innlegg er det flaut å være nordmann.
Sida: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23